Valószínűleg sokakat érintő probléma, hogy nem tudják pontosan, jelenleg milyen státusszal és/vagy milyen referenciaadatokkal szerepelhetnek a Központi Hitelinformációs Rendszerben, azaz a KHRben. Ez a lekérdezés segítséget nyújt, hogy megismerd a rólad tárolt valamennyi információt.

Milyen adatokat tartalmaz?

Megismerheted ebből, hogy melyik referenciaadat-szolgáltató (bank, pénzintézet) kezel rólad adatokat a KHR ben, valamint a hozzá kapcsolódó szerződés adatait. Többek között látható a szerződés típusa és száma, a megkötés napja, lejárati ideje és megszűnésének időpontja. Feltüntetésre kerül még az ügyféli minőség (adós, adóstárs), a szerződéses összeg, illetve ennek törlesztőrészlete és devizaneme, valamint a törlesztés módja. Ezen felül információt ad arról is, hogy korábban ki, mikor és milyen jogcímen kért le információkat rólad a nyilvántartásból.

Hogyan kérhető le?

A lekérdezés kétféle módon történhet. Egyik opció, hogy pénzintézeten keresztül igényled, a másik lehetőség, hogy közvetlenül a BISZ Zrt.-től kéred ki.

Referenciaadat-szolgáltatón (pénzintézet) keresztüli igénylés

Ehhez nem kell mást tenned, csupán egy saját hiteljelentést igényelni valamelyik magyarországi referenciaadat-szolgáltatótól. Ez lehet akár a saját számlavezető bankod, de éppúgy bármely másik, akár lakhelyedhez, munkahelyedhez közelebbi bank vagy takarékszövetkezet is. Ugyanis a 2011. évi CXXII. törvény (Khrtv.) lehetővé teszi mindenki számára, hogy tetszőleges referenciaadat-szólgáltatónál ismerhesse meg, saját vagy vállalkozása KHR-ben nyilvántartott adatait. A jelentés, ingyenesen kérhető e-mailben vagy postai úton is. Valószínűleg jelentősen egyszerűbb és gyorsabb ha elektronikus formában kéred, mivel itt sok esetben akár 1-2 napon belül megküldik részedre.

BISZ Zrt.-n keresztüli igénylés

Amennyiben nem tudsz, vagy valamilyen okból, semmiképpen nem szeretnél referenciaadat-szolgáltatón keresztül igényelni, úgy lehetőséged van közvetlenül a BISZ Zrt.-től igényelni a saját hiteljelentést. Ennél az opciónál egy formanyomtatványt kell kinyomtatnod, teljeskörűen kitöltened, tanúztatnod és postai úton beküldened. Ezen felül a postai feladás miatt, számolhatsz némi plusz költséggel, az amúgy ingyenes nyomtatvány beküldéséhez. Így ez egy vélhetően lassabb folyamat és sajnos akad benne néhány hibalehetőség is. Amennyiben a nyomtatvány hibás, vagy hiányos, úgy a kérelem elutasításra fog kerülni, amihez 30 napos válaszadási határidő tartozik. Amennyiben mindezek ellenére, mégis így szeretnéd megigényelni, akkor a BISZ Zrt. oldalán, az ITT elindulva tudod letölteni az ehhez szükséges formanyomtatványt.